مسئولیت حاکمیتی را نمی‌توان به گروهی از ناشران واگذار کرد :: تجربه عقلی

تجربه عقلی

دغدغه های فرهنگی

تجربه عقلی

دغدغه های فرهنگی

تجربه عقلی
کانال تلگرام
  • ما و حاج قاسم

    یک:
    حاج قاسم رفت و زمین ماند و ما نیز بر زمین...
    اما باید بلند شویم و خودمان را جمع و جور کنیم و برای تحقق مقصود و هدف حاج قاسم آماده شویم.
    باید مبانی فکری، عملی و اخلاقی سردارمان را به عنوان انسان طراز انقلاب اسلامی احصا کرده و نشر دهیم.
    خون بر زمین ریخته حاج قاسم، گام اول از گام دوم انقلاب است. جوان مومن انقلابی باید در گام دوم انقلاب این مبانی را چراغ راه خود قرار دهد.
    انواع قالب‎های فرهنگی، هنری و رسانه‎ای باید در اختیار تولید و نشر این مبانی باشند.
    حاج قاسم چهره ای بین المللی بود. در همین سه چهار روز رسانه‎ های غربی تلاش کرده اند و میکنند تا چهره ای وارونه از حاج قاسممان به خورد مخاطبانشان دهند. هرچند که بر این زبونان و سفلگان حرجی نیست چرا که دنیا وارونه آخرت است...
    لذا راهبرد مدنظر 1.احصا مبانی فکری، عملی و اخلاقی سردار، 2.تعیین نظام موضوعات با نگاه به گام دوم انقلاب، 3.تعیین قالب‎های فرهنگی هنری و رسانه ای برای موضوعات و مبانی احصا شده، 4. تولید به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی است.

    دو:
    کودک در گام دوم انقلاب جایگاه ویژه ای دارد. تفصیل این نسبت بماند برای بعد که به وقتش خواهم گفت.
    یکی از کارویژه های فرهنگی، هنری و رسانه ای پرداختن به رابطه حاج قاسم با فرزندان شهداست.
    تولیدات باید برای دو سطح مخاطب کودک و بزرگسال باشد. شتابزدگی کیفیت را پایین می آورد. این چند روز دیدم پوسترها و تصویرسازی‎های کارتونی در این خصوص انجام شده است. هرچند این تلاشها جای تقدیر دارد اما از سطح کیفی مطلوبی برخوردار نبودند. حاج قاسم کم تصویر با کودکان ندارد. در وهله اول از همان تصاویرباید الگوبرداری کرد و در مراحل بعد به تولیدات مفهومی پرداخت. برای قالب‎های دیگر هنری فرهنگی و رسانه ای نیز همینطور.

    سه:
    بنده به واسطه فعالیت رسانه ای و در اختیار داشتن رسانه آمادگی دارم زیرساختهای لازم برای تولیدات رسانه ای پیرامون سردار شهیدمان حاج قاسم سلیمانی را در اختیار عزیزان رسانه ای قرار دهم.

آپارات
   
   
   
آخرین نظرات
توئیتر
قفسه
  • کفش باز

    نوشته‌ی فیل نایت، ترجمه مریم علیزاده


آرشیو قفسه

طبقه بندی موضوعی

پنجشنبه, ۱۴ مرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۲۷ ب.ظ

۱

چند روز پیش واحد مرکزی خبرسیما گزارشی در خصوص طرح جدید وزارت ارشاد برای واسپاری ممیزی به ناشران تهیه کرد (فیلم کامل این گزارش را از اینجا می توانید ببینید) که گوشه ای از نظرم درخصوص این طرح، در این گزارش خبری منعکس شد (+)
در بین صحبتهای حضرت آقا به نکته و نگاه خوب و کاملی در خصوص مسئولیت دولت در قبال ممیزی کتاب، مواجه شدم که خواندنش برای دولتمردان ارشادی(!) و ناشران و همه مان خوب است:
 

ممیزی کتاب ... کار بسیار مهمی است ... و دو مبنا وجود دارد که واقعاً باید انتخاب کرد. البته از منظر من، مطلب روشن است.

... یک مبنا، مبنای اصل ممیزی است؛ با این تفکر که نویسنده حق دارد حرف خودش را به گوش مخاطبان برساند و اگر شما نارحتید، بروید به مخاطب بگویید که نخواند، یا کتاب ضد این حرف را منتشر کنید که مثلاً گمراه نشود. من که نویسنده هستم، حقم این است که وقتی این کتاب را نوشتم، به هرکس که می‌خواهم، بدهم؛ یا هرکس می‌خواهد، بخواند.

مبنای مقابل این، آن است که می‌گوید وقتی دستگاهی ـ یعنی دولت ـ امور مردم را متکفل و متحمل شده است، مسؤولیت دارد که نگذارد فساد به جسم وجان مردم نفوذ کند. مثلاً فرض کنید کسی مایل است از ته دل هرویین بکشد و کسی هم این مادّه را دارد و می‌خواهد به او بفروشد. شخص خریدار می‌گوید شما چه کار دارید، من مزاجم قوی است و هرویین در من اثر نمی‌کند؛ یا اصلاً دلم می‌خواهد مزاجم ضعیف باشد، اما به کسی هم این هرویین را نخواهم داد و خودم می‌خواهم هرویین بکشم. دولت در این‌جا حقی یا ـ به تعبیر بهتر ـ مسؤولیتی دارد و آن،‌ مسؤولیتِ جلوگیری از تسری فساد در جسم و جان و فکر یکایک شهروندان است. این جزو یکی از وظایف دولت است؛ یعنی نمی‌تواند اجازه بدهد که انسانی، خود و استعداد و موجودیش را ـ که فقط هم متعلق به خود او نیست، بلکه متعلق به مجموعه‌ی این ملت و این کشور است ـ تضییع و فاسد کند.

 

فرض کنید یک نفر رمانی را با بیان جذابی می‌نویسد که این رمان، حقایق تاریخی را تحریف می‌کند و ممکن است هزاران خواننده را هم به طرف خود جلب نماید. می‌گوید به من اجازه دهید که این رمان را به داخل جامعه بفرستم، تا مردم آن را بخوانند. شما می‌بینید که اگر مردم این رمان را خواندند، ذهنشان نسبت به یک حقیقت تاریخی، دچار گمراهی خواهد شد. آیا حق خواننده ایجاب می‌کند که شما جلوی نشر این رمان را بگیرید یا نه؟

... مسئله فقط در حق نویسنده و گوینده منحصر نمی‌شود؛ بلکه حق بالاتری وجود دارد که آن، حق خواننده است. چرا می‌گوییم بالاتر؟ چون تعداد افراد بیشتر است. یک نفر نویسنده یک حق دارد؛ درحالی‌که هزاران خواننده، هزاران حق دارند؛ حق اینها باید رعایت بشود.

بیانات در دیدار با دست‌اندرکاران برگزاری هفته‌ی کتاب  1357/7/30

 
 
متن خبری مصاحبه ام با واحد مرکزی خبر سیما را در می توانید بخوانید:
 
 
ناشر و نویسنده کشورمان در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما گفت: اگر این طرح به تغییر بیانجامد خوب است، اما به طور کلی نباید فضای حاکمیتی ممیزی به دیگران واگذار شود.
وی با بیان اینکه باید صلاحیت علمی ممیزها بررسی شود، افزود: به جای این طرح باید از ناشران دارای هیئت علمی کمک بگیریم تا قبل از اینکه کتاب ها به وزارت ارشاد برای اخذ مجوز بیاید، از سوی آنان ارزیابی دقیق شود که با این روش کتاب های معتبر و با کیفیتی وارد فضای نشر می شود و کمک حالی هم برای حوزه ممیزی است.
صحاف گفت: با اجرای طرح پیشنهادی وزارت ارشاد، ناشرانی که به دنبال کتاب سازی هستند و حرفه ای عمل نمی کنند در لابی با ناشرانی که کار ممیزی را انجام می دهند کتابهایشان مجوز دریافت می کند. 
وی افزود: گرایش های ناشران به فضاهای تخصصی ممکن است متفاوت با آن چیزی باشد که در کتاب آمده است و همین گرایش باعث می شود برخی از کتاب های مثبت یا مفید مجوز اخذ نکنند.
صحاف با اشاره به اینکه در طرح پیشنهادی وزارت ارشاد، ناشران دارای هیئت علمی می توانند کار ممیزی را انجام دهند گفت: ما مرکز ثبت شده ای که ناشران دارای هیئت علمی در آن ثبت شده باشند نداریم.
صحاف هزینه هیئت علمی برای ناشران را سنگین ارزیابی کرد و افزود: اینکه وزارت ارشاد ممیزی را به حوزه نشر واگذار می کند شاید به این دلیل است که در این وزارت افرادی که دارای صلاحیت های علمی و تخصصی در حوزه های مختلف هستند، کم است و یا شاید فرصت کافی برای هیئت کتابخوان وجود ندارد. 
وی افزود: اگر یک بازنگری در حوزه ممیزی کتاب در وزارت ارشاد انجام شود این مشکل حل می شود و نیازی به واگذاری ممیزی به دیگران نیست.

نظرات (۱)

جالب بود به ویژه فرمایشات رهبری کاملا منطقی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

ابزار هدایت به بالای صفحه