چرا به تبلیغ کتاب اهمیت داده نمیشود؟!
پس گران بودن قالبهای تبلیغاتی، اصلیترین دلیل است. به طور حتم، وضعیت کسی که میخواهد در رادیو و تلویزیون کتاب تبلیغ کند با مثلاً فرد کارخانه داری که تولید کنندهی مواد غذایی است و میخواهد آن را تبلیغ کند، بسیار متفاوت است اما هزینه برای هر دو یکسان است و هیچ فرقی نمیکند، در حالی که فرد تولید کنندهی مواد غذایی محصول خود را میتواند ببیند زیرا نیاز اولیهی مخاطب است و مخاطب مجبور است که آن را تهیه کند اما ناشر اگر بخواهد در قیمت اصلی خودش آن را لحاظ کند، قیمت کتاب آن قدر افزایش مییابد که مخاطب کتاب کم میشود. این گران بودن قالب تبلیغاتی و البته تجربه نکردن مدیران فرهنگی ما یکی دیگر از دلایل است که این نیز مهم است یعنی مدیران فرهنگی ما برای تبلیغات کتاب هزینه نکردند و تجربه هم نکردند که خوشبختانه این اقدام درحال حاضر در مجمع ناشران اتفاق میافتد و برای آن هزینه میشود و هم تجربه میکنیم که بهترین قالب کدام است تا بازخوردش را بگیریم و آن را تقویت کنیم.