مجمع‌ناشران‌انقلاب در زمینه خرید کتاب و ممیزی به ارشاد مشاوره می‌دهد :: تجربه عقلی

تجربه عقلی

دغدغه های فرهنگی

تجربه عقلی

دغدغه های فرهنگی

تجربه عقلی
کانال تلگرام
  • ما و حاج قاسم

    یک:
    حاج قاسم رفت و زمین ماند و ما نیز بر زمین...
    اما باید بلند شویم و خودمان را جمع و جور کنیم و برای تحقق مقصود و هدف حاج قاسم آماده شویم.
    باید مبانی فکری، عملی و اخلاقی سردارمان را به عنوان انسان طراز انقلاب اسلامی احصا کرده و نشر دهیم.
    خون بر زمین ریخته حاج قاسم، گام اول از گام دوم انقلاب است. جوان مومن انقلابی باید در گام دوم انقلاب این مبانی را چراغ راه خود قرار دهد.
    انواع قالب‎های فرهنگی، هنری و رسانه‎ای باید در اختیار تولید و نشر این مبانی باشند.
    حاج قاسم چهره ای بین المللی بود. در همین سه چهار روز رسانه‎ های غربی تلاش کرده اند و میکنند تا چهره ای وارونه از حاج قاسممان به خورد مخاطبانشان دهند. هرچند که بر این زبونان و سفلگان حرجی نیست چرا که دنیا وارونه آخرت است...
    لذا راهبرد مدنظر 1.احصا مبانی فکری، عملی و اخلاقی سردار، 2.تعیین نظام موضوعات با نگاه به گام دوم انقلاب، 3.تعیین قالب‎های فرهنگی هنری و رسانه ای برای موضوعات و مبانی احصا شده، 4. تولید به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی است.

    دو:
    کودک در گام دوم انقلاب جایگاه ویژه ای دارد. تفصیل این نسبت بماند برای بعد که به وقتش خواهم گفت.
    یکی از کارویژه های فرهنگی، هنری و رسانه ای پرداختن به رابطه حاج قاسم با فرزندان شهداست.
    تولیدات باید برای دو سطح مخاطب کودک و بزرگسال باشد. شتابزدگی کیفیت را پایین می آورد. این چند روز دیدم پوسترها و تصویرسازی‎های کارتونی در این خصوص انجام شده است. هرچند این تلاشها جای تقدیر دارد اما از سطح کیفی مطلوبی برخوردار نبودند. حاج قاسم کم تصویر با کودکان ندارد. در وهله اول از همان تصاویرباید الگوبرداری کرد و در مراحل بعد به تولیدات مفهومی پرداخت. برای قالب‎های دیگر هنری فرهنگی و رسانه ای نیز همینطور.

    سه:
    بنده به واسطه فعالیت رسانه ای و در اختیار داشتن رسانه آمادگی دارم زیرساختهای لازم برای تولیدات رسانه ای پیرامون سردار شهیدمان حاج قاسم سلیمانی را در اختیار عزیزان رسانه ای قرار دهم.

آپارات
   
   
   
آخرین نظرات
  • ۱۱ دی ۹۵، ۰۷:۲۹ - حامد
    👍
توئیتر
قفسه
  • کفش باز

    نوشته‌ی فیل نایت، ترجمه مریم علیزاده


آرشیو قفسه

طبقه بندی موضوعی

جمعه, ۱۱ آذر ۱۳۹۰، ۰۲:۲۱ ب.ظ

۰

مجید صحاف مسوول دفتر ترویج فرهنگی مجمع ناشران انقلاب در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس درباره «نشست دو روزه فعالان عرصه ترویج کتاب» در هتل هویزه گفت: در روز نخست نشست گروه‌های ترویجی تمام مباحث خود را با توجه به توقعاتی که از ناشران، وزارت ارشاد و یا خود مجمع بیان کردند که این بیانات در جلسات تک نفره از پیش تقریبا احصا شده بود اما این سخنان انتقادات و پیشنهادات را به شکل دقیق‌تر شنیدیم و قرار است برای آنها برنامه‌ریزی انجام دهیم.

صحاف با اشاره به صحبت با ناشران در روز دوم ابراز داشت: عمده‌ترین مشکل قطع بودن رابطه گروه‌های توزیعی و ترویجی با ناشران در نداشتن نظام جامع قیمت‌گذاری و تخفیف روی کتاب‌ها است.

* بحث توزیع مورد تاکید مجمع ناشران انقلاب است

مسوول دفتر ترویج فرهنگی مجمع ناشران انقلاب گفت: قیمت کتاب منتشر شده از سوی یک ناشر با ناشری دیگر متفاوت است و درصد تخفیف‌ها نیز بدین منوال است و حتی نحوه توزیع و عرضه باز هم یک ناشر با ناشر دیگر متفاوت است.

وی در ادامه تصریح کرد: یکی از نقش‌های اصلی مجمع ناشران همین بحث توزیع برای این موضوع است؛ علت راه‌اندازی قسمت پخش تنها به این دلیل است.

 

* مجمع ناشران قیمت‌گذاری بر کتاب را در برنامه‌ریزی خود مورد توجه قرار می‌دهد

صحاف درباره بحث قیمت‌گذاری بر کتاب ادامه داد: بحث دیگر قیمت‌گذاری بر کتاب است که این موضوع باید از سوی ناشران رفع شود، اتحادیه ناشران با کمک مجمع باید بر سر این موضوع بحث و تبادل نظر کرده و دستور و العملی ارائه کنند.

وی با تاکید بر این مهم خاطرنشان کرد: در بحث قیمت‌گذاری بر کتاب نیز مجمع ناشران به کمک سایر تشکل‌ها باید برنامه‌ریزی و مصوب کند، تا ناشران عضو مجمع حداقل قیمت کتاب‌های یکسانی داشته باشند.

مسوول دفتر ترویج فرهنگی مجمع ناشران انقلاب ضمن اشاره به اینکه این مهم شدنی است، یادآور شد: اگر این اتفاق رخ دهد در کوتاه مدت شاهد یکسانی در بازار می‌شویم، که این مهمترین بحث گروه‌های ترویجی بود که به ناشران مربوط می‌شد.

 

* «شیرازه» مشکل اطلاع رسانی کتاب‌های ناشران را حل می‌کند

وی درباره اطلاع رسانی افزود: دست‌آورد دیگر که قرار شد بر آن برنامه‌ریزی کنیم، بحث «اطلاع رسانی کتاب‌های ناشران» است؛ ناشر خود برای کتاب هزینه‌ای جهت اطلاع رسانی نمی‌کند و یا این موضوع برایش مقرون به صرفه نیست؛ از سویی هم هیچ مرکز و سازمانی هم وجود ندارد که این موضوع را تبلیغ کند؛ از این رو مجمع ناشران در تدارک تاسیس سازمان «شیرازه» است تا از طریق شیرازه بر بحث تبلیغات کتاب فعالیت کند، حتی در این استا با صدا و سیما هم مذاکراتی را انجام داده‌ایم.

وی گفت: شیرازه مشکل اطلاع رسانی کتاب را هم برای گروه‌های ترویجی هم برای مردی که کتاب‌ها را تهیه خواهند کرد، برطرف می‌کند.

 

* گروه‌های ترویجی بر موضوع محتوا تاکید خاص داشتند

صحاف ابراز داشت: بحث دیگر تاکید گروه‌های ترویجی بر محتوا بود، گروه‌های ترویجی به عنوان سپر بحث نشر با مردم در ارتباط هستند، از این رو این گروه بحث محتوا را مطرح کردند که در بسیاری از موضوعات ما کتاب زیاد داریم و در برخی موضوعات نداریم و در بسیاری از موضوعات که نباید کتاب ترجمه داشته باشیم این کتاب‌ها غالب بر کتاب‌های تالیفی شده‌اند، مثل کتاب‌های کودک، کتاب‌ها مهارت‌های زندگی که غالبا غربی ترجمه می‌شوند، تمام این موارد از محورهای بحث روز نخست ما بود.

مسوول دفتر ترویج فرهنگی مجمع ناشران انقلاب گفت: تمام این موارد باید به ناشران منتقل و برای آنها کارگروه تخصصی تشکیل دهیم و برای آن دستورالعمل درآورده اجرا و پیگیری کنیم؛ این اتفاق باید در مجمع ناشران رخ دهد.

 

* منویات رهبری در بحث محتوا باید مورد توجه ناشران باشد

مسوول دفتر ترویج فرهنگی مجمع ناشران انقلاب به برنامه‌های روز دوم نشست اشاره و خاطر نشان کرد: محتوایی که باید ارائه کنیم بارها توسط رهبر انقلاب تبیین شده؛ آنچه که باید انجام شود منویات رهبری است؛ ناشران باید این تاکیدات را مطالعه و بر آن در حوزه‌های مختلف کار کنند.

صحاف درباره این مهم اضافه کرد: آنچه به دولت مربوط می‌شد همانند بحث ممیزی؛ باید به آن بها داده شود اما در بحث نشر و کتاب و ناشران، اگر مباحث رهبری را محور قرار دهیم همه مشکلاتمان حل خواهد شد.

مسوول دفتر ترویج فرهنگی مجمع ناشران انقلاب درباره بحث دیگر یعنی موضوع به روز بودن ناشران ادامه داد: این موضوع مطرح شد؛ البته در مجمع ناشران انقلاب هم در حال مطالعاتی نسبت به اینکه تمام تجارب موفق کشورهای دیگر را در فضای نشر از ایده تا توزیع و بازخوردگیری مطالعه و بررسی هستیم تا در آینده این موضوعات منتشر و در اختیار ناشران قرار خواهد گیرد.

 

* کتاب‌های مورد تائید نظام و مجمع ناشران از سوی ارشاد خریداری می‌شوند

صحاف در ادامه با اشاره به این مهم که کارگروه‌های مختلفی برای اجزای نشر تعیین خواهند شد، گفت: فضا تعاملی بود و اکثرا سخنان و پیشنهادهای ناشران شنیده شد.

وی به موضوع دیگر و نگاه مجمع ناشران نگاهش به کلان نشر باشد افزود: بهمن دری معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در سخنان خود دو موضوع مهم ممیزی و خرید 2 هزار جلد کتاب از ناشران عضو اشاره کرد و ادامه داد: دری در نشست روز دوم عنوان کرد که، چه ایرادی دارد مجمع ناشران بخشی از اتاق فکر ارشاد باشد؟ این را می‌گویم چون این خلا وجود دارد و آن را حس می‌کنم. هنگامی که دری سخنرانی خود را به پایان می‌برد، اشاره کرد: به من می‌گویند یک خبر خوب هم بده! باید بگویم که اگر ناشران عضو مجمع عنوان دینی منتشر کنند ما 2 هزار نسخه از آن کتاب را خریداریم.

وی در این راستا ادامه داد: بحث ممیزی و آنچه مدنظر بود اینکه بحث خود ممیزی را به هیچ وجه نمی‌توان واگذار کرد، بلکه موضوع کمک در کارشناسی‌های بحث ممیزی مطرح است، چرا که وزارت ارشاد اگر قرار باشد کتاب‌ها را به دیگران برای کارشناسی ارائه کند مجمع ناشران در آن جایگاه پیشگیرانه می‌تواند با تعامل  ناشران، کاری کند تا ارشاد کمتر دچار چالش و مشکل شود.

مسوول دفتر ترویج فرهنگی مجمع ناشران انقلاب گفت: به طور مثال در مباحث روانشناسی می‌تواند خط قرمز‌ها و نقاط موجود را که به مانند نقطه و خوراک مسموم است بر آن کار کرده و آن را در اختیار ناشران قرار دهد تا اگر ناشری در تدارک کتابی است با آنها آشنا شده تا ارشاد کار کمتری را متحمل شود؛ در این صورت ارشاد هم در کارشناسی‌ها احساس می‌کند که ناشران مراقب کتاب‌های تولیدی خودشان هستند.

 

* ناشران خود مراقبت کنند؛ مشکلات ممیزی برطرف خواهد شد

به گفته وی، این بهترین نوع ممیزی می‌تواند باشد چرا که اگر خود ناشر مراقب کتاب منتشر خود باشد بسیاری از مشکلات را برطرف خواهد کرد.

صحاف در ادامه به پیشنهاد بهمن دری برای اتاق فکر اشاره و عنوان کرد: معاون فرهنگی وزیر ارشاد عنوان کرد که چه ایرادی دارد مجمع ناشران بخشی از اتاق فکر ارشاد باشد؛ در این اتاق فکر مباحث مربوط به ممیزی توسط مجمع ناشران هم فکر شده و مجمع در آن دخالت داشته باشد چرا که تنها تشکل حرفه‌ای مجمع ناشران است که می‌تواند نظر ناشران را نسبت به این موضوع جلب کند.

وی به بحث خرید 2 هزار نسخه ارشاد از ناشران اشاره و تاکید کرد: پس از شنیدن این سخن و پیشنهاد از سوی دری بسیار خوشحال شدم، چرا که در این صورت با در نظر گرفتن یک فیلتر، کتاب‌های مفید ناشران خریداری می‌شود؛ اگر ناشر عضوی کتاب غیر مفیدی دارد قطعا خرید این کتاب در اولویت نیست؛ زیرا منظور دری این بود که کتاب‌های مفیدی که مورد تائید مجمع ناشران و نظام است خریداری خواهد شد.

وی ادامه داد: کتاب‌هایی که مجمع ناشران می‌پسندد و می‌داند که در جهت اهداف است از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خریداری می‌شود.

۹۰/۰۹/۱۱
مجید صحاف

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

ابزار هدایت به بالای صفحه