نگاه ما به کودک و مسائل پیرامون او تعجب غربی ها را برانگیخته است :: تجربه عقلی

تجربه عقلی

دغدغه های فرهنگی

تجربه عقلی

دغدغه های فرهنگی

تجربه عقلی
کانال تلگرام
  • ما و حاج قاسم

    یک:
    حاج قاسم رفت و زمین ماند و ما نیز بر زمین...
    اما باید بلند شویم و خودمان را جمع و جور کنیم و برای تحقق مقصود و هدف حاج قاسم آماده شویم.
    باید مبانی فکری، عملی و اخلاقی سردارمان را به عنوان انسان طراز انقلاب اسلامی احصا کرده و نشر دهیم.
    خون بر زمین ریخته حاج قاسم، گام اول از گام دوم انقلاب است. جوان مومن انقلابی باید در گام دوم انقلاب این مبانی را چراغ راه خود قرار دهد.
    انواع قالب‎های فرهنگی، هنری و رسانه‎ای باید در اختیار تولید و نشر این مبانی باشند.
    حاج قاسم چهره ای بین المللی بود. در همین سه چهار روز رسانه‎ های غربی تلاش کرده اند و میکنند تا چهره ای وارونه از حاج قاسممان به خورد مخاطبانشان دهند. هرچند که بر این زبونان و سفلگان حرجی نیست چرا که دنیا وارونه آخرت است...
    لذا راهبرد مدنظر 1.احصا مبانی فکری، عملی و اخلاقی سردار، 2.تعیین نظام موضوعات با نگاه به گام دوم انقلاب، 3.تعیین قالب‎های فرهنگی هنری و رسانه ای برای موضوعات و مبانی احصا شده، 4. تولید به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی است.

    دو:
    کودک در گام دوم انقلاب جایگاه ویژه ای دارد. تفصیل این نسبت بماند برای بعد که به وقتش خواهم گفت.
    یکی از کارویژه های فرهنگی، هنری و رسانه ای پرداختن به رابطه حاج قاسم با فرزندان شهداست.
    تولیدات باید برای دو سطح مخاطب کودک و بزرگسال باشد. شتابزدگی کیفیت را پایین می آورد. این چند روز دیدم پوسترها و تصویرسازی‎های کارتونی در این خصوص انجام شده است. هرچند این تلاشها جای تقدیر دارد اما از سطح کیفی مطلوبی برخوردار نبودند. حاج قاسم کم تصویر با کودکان ندارد. در وهله اول از همان تصاویرباید الگوبرداری کرد و در مراحل بعد به تولیدات مفهومی پرداخت. برای قالب‎های دیگر هنری فرهنگی و رسانه ای نیز همینطور.

    سه:
    بنده به واسطه فعالیت رسانه ای و در اختیار داشتن رسانه آمادگی دارم زیرساختهای لازم برای تولیدات رسانه ای پیرامون سردار شهیدمان حاج قاسم سلیمانی را در اختیار عزیزان رسانه ای قرار دهم.

آپارات
   
   
   
آخرین نظرات
  • ۱۱ دی ۹۵، ۰۷:۲۹ - حامد
    👍
توئیتر
قفسه
  • کفش باز

    نوشته‌ی فیل نایت، ترجمه مریم علیزاده


آرشیو قفسه

طبقه بندی موضوعی

پنجشنبه, ۹ مهر ۱۳۹۴، ۱۰:۴۷ ب.ظ

۱

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم، مجید صحاف در آغاز این مراسم ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع کودکان و نوجوانان عضو کتابخانه های عمومی استان قم و تشکر از ارایه کنندگان نشست کتابخوان و ابلاغ سلام، تبریک و تشکر دبیر کل نهاد افزود: خوشبختانه ما ایرانی ها در زمینه کودکان و پیرامون آنها حرف های جدیدی برای گفتن داریم که تعجب غربی ها را بر انگیخته است.

وی در ادامه ضمن اشاره به فیلم بچه های آسمان و با بیان اینکه قیصر امین پور پیش از آنکه یک شاعر مطرح برای بزرگسالان باشد یک شاعر برای نوجوانان است گفت: نویسندگان مطرح و عزیزی  در کشور هستند، افرادی چون جناب پور وهاب که در این جلسه نیز کتاب خود را معرفی کردند که می توانیم از وجودشان بسیار بهره ببریم. [توضیح تکمیلی: فیلم بچه های آسمان حاوی مفاهیم وطنی و فرازمینی است که نشئت گرفته از نگاه و جهان بینی کارگردان آن است. در یک قیاس ساده با فیلم مشابه آن به نام «کفش‏های مسابقه» که توسط یک کارگردان خارجی به نام جک نئو با نگاهی معمولی و زمینی ساخته شده است. در فیلم مجیدی کودک، رفتاری بزرگ منشانه، غیرتمندانه و در عین حال عزتمندانه دارد. صفاتی که در خور ِ کودک ِ این مرز و بوم است. از این منظر فیلم با توجه جهانی مواجه شده است. و یا شعرهای قیصر امین پور را که نگاه می کنیم، او پیش از آنکه یک شاعر مطرح برای بزرگسالان باشد یک شاعر برای نوجوانان است. مفاهیمی که قیصر در شعرهایش مطرح کرده، مفاهیمی عمیق است که اندیشه کودک را با آن مفهوم درگیر می کند.]

مشاور دبیر کل نهاد اضافه کرد: همین سبک کتابخوانی و ترویج فرهنگ مطالعه مفید و این نشست ها به قطع توسط شبکه های اجتماعی در کشور های دیگر نیز انعکاس داده می شود و قطعا تعجب و شگفتی افکار عمومی دنیا را در بر خواهد داشت.

صحاف با تاکید بر اینکه کتابخوانی یک تکلیف همگانی است، از نوجوانان خواست تا مطالعه را عمیق، هدفمند و حرفه ای دنبال کنند و نشر و تبلیغ آن را نیز انجام دهند.

مشاور دبیر کل نهاد با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی به شروع کتابخوانی از دوره کودکی افزود:  معظم له به کودکان توجه و عنایت ویژه ای دارند و از این بابت بنده با اطمینان خاطر می گویم اگر ما می خواهیم کودکانمان هم تراز با تمدن نوین اسلامی باشند باید یک برنامه ریزی برای آنان داشته باشیم که یکی از آنها توجه به مقوله کتاب و کتابخوانی و مطالعه مفید است چه به لحاظ تولید کتاب و  چه به جهت فضای ترویج و تبلیغ چرا که بسیار سرنوشت ساز برای یک کشور و جامعه محسوب می‌شود.

صحاف همچنین بیان داشت: یکی از ارکان مهم در جامعه محیط خانواده، مدرسه و وسایل ارتباط جمعی است که می توانند مروجین واقعی به مطالعه مفید باشند، اما متاسفانه می بینیم آموزش و پرورش که بعد از خانواده در جامعه قدرت نمایی می کند وقتی می خواهد تعدیل نیروی انسانی داشته باشد کتابدار را حذف می کند و این تاسف بار است.

وی با ارائه پیشنهادی به خانواده ها گفت: والدینی که عضو انجمن اولیا هستند حتما در جلسات خود این امر مهم و حیاتی برای جامعه را بیان کنند که چرا جای کتابدار در مدرسه و سیستم آموزشی کشور باید خالی باشد در حالیکه باعث پیشرفت فرهنگ و علم و دانش برای هر کشوری به شمار می آید.

صحاف با تأکید بر اینکه نهاد تصمیم به رفع این نواقص و مشکلات را دارد اظهار داشت: دیگران نیز با مشارکت و حمایت و همکاری باید  ما را در این هدف یاری رسانند.

در پایان این مقام ارشد فرهنگی یادآوری کرد که جایگاه کتابدار و شان مربیان باید همچون گذشته محفوظ بماند و البته این عزم ملی و همت بالای خانواده ها را می طلبد.

 

فیلمی کوتاه از معرفی کتاب توسط یکی از کودکان حاضر در نشست

 

نظرات (۱)

۱۱ مهر ۹۴ | ۰۸:۳۲ کتابدار قمی

با سلام

خدا را سپاس که مدیران شایسته ای در زمان تصدی جناب آقای مختارپور سکان کتابخانه ها را در دست گرفته اند. مدیرانی از جنس خاک اما با افکاری نورانی و آسمانی.

چه زیبا و پسندیده است که مشاوران دغدغه کار فرهنگی داشته باشند و با وجود مشغله فراوان با حضورشان سبب دلگرمی و انگیزه کتابداران شوند.که به یقین نشان از صلاحیت و شایستگی آنان است.  تشکر و قدردانی و دعای خیر ما کمترین کاری است که از دستمان بر می آید.

هماره پیروز و تندست باشید

با سپاس و احترام دوباره ز حضورتان

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

ابزار هدایت به بالای صفحه