کتاب بخش اصلی و بنیادین تمدن سازی نوین اسلامی است
در ابتدای این مراسم مجید صحاف ضمن ابراز خرسندی از حضور در این جمع با طرح مباحثی بر اهمیت جایگاه کتابدار تأکید کرد. وی بیان کرد: این روزها بحث تمدن سازی نوین اسلامی بسیار مطرح است. این مبحث شامل ابعاد سخت افزاری و نرم افزاری است. علم، اختراع، اقتدار سیاسی و نظامی بخشهای سخت افزاری این موضوع؛ و خانواده، سبک ازدواج، نوع لباس، مسکن، الگوی مصرف، رفتار با اطرافیان، سفر و... ، که در مجموع سبک زندگی نام میگیرد، در زمره بخشهای نرم افزاری تمدن سازی نوین اسلامی قرار دارد. به عقیده من، کتاب بخش اصلی و بنیادی سبک زندگی است. اگر به این باور برسیم که هر کس بر اساس نیاز، سراغ کتابخانه بیاید و از کتاب استفاده کند، قطعا به بعد نرم افزاری تمدن اسلامی نزدیک شده ایم؛ و اگر در کنار این مراجعه، مشاوره خوبی نیز ارائه شود، بسیار ایده آل خواهد بود.
صحاف ادامه داد: شما کتابداران بیش از زبان با عمل خود مردم را فرا میخوانید؛ شما با مدرسه خواندن و سایر برنامههایی که با هدفی مشابه برگزاری میشود، قرار است در عرصه عمل ثابت کنید که کتابخوان هستید.
وی در ادامه بر ضرورت تسلط کتابدار بر عناوین و کتابهای معتبر خارج از حوزه علاقمندیهای خود، برای ارائه خدمات مشورتی تأکید کرد.
مشاور دبیرکل نهاد کتابخانههای عمومی کشور کتابخانهها را محلی امن برای رفت و آمد مردم دانست و از حضور کودکان به عنوان فرصتی برای کتابداران یاد کرد، که با به کارگیری شیوههایی متفاوت میتوانند هنر خود را در جذب آنان به مطالعه نشان دهند.
وی با تأکید بر ضرورت توجه کتابدار به اعضائی که صرفا از قرائتخانه استفاده میکنند، به عنوان مشتریان بالقوه کتابخانهها، مخاطب شناسی را لازمه ارائه خدمات مشاورهای حرفهای دانست.
صحاف ضمن اشاره به اهمیت سرمایهگذاری بر روی کودکان، انعطاف پذیری در رفتار با آنان را لازمه شکل گیری ارتباطی مستمر دانست. وی همچنین از کتاب درمانی به عنوان یکی از راههای علاقمند کردن افراد به مطالعه یاد کرد.
مشاور دبیرکل نهاد کتابخانههای عمومی کشور در خاتمه یادآور شد: طبع کتاب هم سرد است هم گرم؛ برای کسی که اهل مطالعه است، کتاب گرم و آنکس که علاقه ای ندارد، سردیاش میکند؛ تجربه نشان میدهد که بهترین را برای ایجاد کشش در دسته دوم، استفاده از جاذبههایی در کنار مطالعه است.
در ادامه این مراسم دکتر وزیرپور، مشاور دبیرکل حضور در این دوره را خاطرهای فراموش نشدنی دانست. وی همچنین از دبیرکل نهاد کتابخانههای عمومی کشور و سایر دست اندرکاران برگزاری این دوره آموزشی تقدیر کرد.
سپس دکتر محمد جوهرچی به ارائه گزارشی از نحوه شکلگیری طرح "مدرسه تابستانی خواندن" و تبیین مراحل اجرای آن پرداخت. وی برگزاری این مدرسه را در نوع خود نخستین دوره در حوزه کتاب و کتابداری دانست و خطاب به شرکت کنندگان این دوره بیان کرد: امیدوارم که این گروه فرهیخته، شایسته، نخبه و برگزیده، پس از این گردهمایی با عزمی استوارتر در محل خدمت و جامعه پیرامونی خود فعالیت کرده، میزان تأثیرگذاری آنان قوت گرفته و ثمرات خود را بیش از پیش نشان دهد.
جوهرچی در اشاره به درخواست شرکت کنندگان مبنی بر استمرار این دوره اظهار داشت: تمامی مجموعه نهاد به کارویژه اصلی آن که خواندن و ترویج آن است اهتمام دارند و طبیعتا این مدرسه، تک دوره نخواهد بود. نهاد کتابخانهها خواستار و پشتیبان استمرار و پیوستگی این دورههاست.
وی ادامه داد: به درخواست دبیرکل نهاد مجله اینترنتی مطالعات خواندن راهاندازی خواهد شد که بسیاری از این دست فعالیتها به واسطه آن ساماندهی میشود. اعضای تحریریه این سایت در درجه اول شما خواهید بود. امید است که در ادامه این مسیر، مدرسه اینترنتی خواندن نیز، با همت، رضایت و مطالبه شما شکل گرفته و استمرار یابد.
در ادامه این مراسم بیانیه فراگیران نخستین دوره مدرسه تابستانی خواندن قرائت شد و سپس از برگزیدگان آموزشی این مدرسه تقدیر بعمل آمد. زهرا رضایی، استان مرکزی؛ مریم کشوری، استان لرستان؛ نازنین مؤمن زاده، استان آذربایجان شرقی؛ برگزیدگان بورسیه آموزشی شدند. همچنین، سمیه رحمان پور، استان آذربایجان غربی؛ طیبه زارع، استان بوشهر؛ زینب السادات سیدی، استان اصفهان؛ از برگزیدگانی بودند که با اهدای جوایزی از آنان تقدیر بعمل آمد.
گفتنی ات، نخستین دوره مدرسه تابستانی خواندن (15 الی 18 شهریور ماه 1394) با برگزاری شب شعری با حضور شعرایی برجسته از سراسر کشور پایان پذیرفت.