کتاب بخش اصلی و بنیادین تمدن سازی نوین اسلامی است :: تجربه عقلی

تجربه عقلی

دغدغه های فرهنگی

تجربه عقلی

دغدغه های فرهنگی

تجربه عقلی
کانال تلگرام
  • ما و حاج قاسم

    یک:
    حاج قاسم رفت و زمین ماند و ما نیز بر زمین...
    اما باید بلند شویم و خودمان را جمع و جور کنیم و برای تحقق مقصود و هدف حاج قاسم آماده شویم.
    باید مبانی فکری، عملی و اخلاقی سردارمان را به عنوان انسان طراز انقلاب اسلامی احصا کرده و نشر دهیم.
    خون بر زمین ریخته حاج قاسم، گام اول از گام دوم انقلاب است. جوان مومن انقلابی باید در گام دوم انقلاب این مبانی را چراغ راه خود قرار دهد.
    انواع قالب‎های فرهنگی، هنری و رسانه‎ای باید در اختیار تولید و نشر این مبانی باشند.
    حاج قاسم چهره ای بین المللی بود. در همین سه چهار روز رسانه‎ های غربی تلاش کرده اند و میکنند تا چهره ای وارونه از حاج قاسممان به خورد مخاطبانشان دهند. هرچند که بر این زبونان و سفلگان حرجی نیست چرا که دنیا وارونه آخرت است...
    لذا راهبرد مدنظر 1.احصا مبانی فکری، عملی و اخلاقی سردار، 2.تعیین نظام موضوعات با نگاه به گام دوم انقلاب، 3.تعیین قالب‎های فرهنگی هنری و رسانه ای برای موضوعات و مبانی احصا شده، 4. تولید به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی است.

    دو:
    کودک در گام دوم انقلاب جایگاه ویژه ای دارد. تفصیل این نسبت بماند برای بعد که به وقتش خواهم گفت.
    یکی از کارویژه های فرهنگی، هنری و رسانه ای پرداختن به رابطه حاج قاسم با فرزندان شهداست.
    تولیدات باید برای دو سطح مخاطب کودک و بزرگسال باشد. شتابزدگی کیفیت را پایین می آورد. این چند روز دیدم پوسترها و تصویرسازی‎های کارتونی در این خصوص انجام شده است. هرچند این تلاشها جای تقدیر دارد اما از سطح کیفی مطلوبی برخوردار نبودند. حاج قاسم کم تصویر با کودکان ندارد. در وهله اول از همان تصاویرباید الگوبرداری کرد و در مراحل بعد به تولیدات مفهومی پرداخت. برای قالب‎های دیگر هنری فرهنگی و رسانه ای نیز همینطور.

    سه:
    بنده به واسطه فعالیت رسانه ای و در اختیار داشتن رسانه آمادگی دارم زیرساختهای لازم برای تولیدات رسانه ای پیرامون سردار شهیدمان حاج قاسم سلیمانی را در اختیار عزیزان رسانه ای قرار دهم.

آپارات
   
   
   
آخرین نظرات
  • ۱۱ دی ۹۵، ۰۷:۲۹ - حامد
    👍
توئیتر
قفسه
  • کفش باز

    نوشته‌ی فیل نایت، ترجمه مریم علیزاده


آرشیو قفسه

طبقه بندی موضوعی

چهارشنبه, ۱۸ شهریور ۱۳۹۴، ۰۴:۰۹ ب.ظ

۰

کتاب بخش اصلی و بنیادین تمدن سازی نوین اسلامی است

چهارشنبه, ۱۸ شهریور ۱۳۹۴، ۰۴:۰۹ ب.ظ
به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، آیین اختتامیه نخستین دوره مدرسه تابستانی خواندن، روز گذشته (18 شهریور ماه) با حضور مهردخت وزیرپور، مشاور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مجید صحاف، مشاور دبیرکل؛ محمد جوهرچی، مدیرکل پژوهش نهاد؛ حسین اکبری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی؛ مریم نشیبا، گوینده نام آشنای رادیو و جمعی از کتابداران شرکت کننده در دوره برگزار شد.

در ابتدای این مراسم مجید صحاف ضمن ابراز خرسندی از حضور در این جمع با طرح مباحثی بر اهمیت جایگاه کتابدار تأکید کرد. وی بیان کرد: این روزها بحث تمدن سازی نوین اسلامی بسیار مطرح است. این مبحث شامل ابعاد سخت افزاری و نرم افزاری است. علم، اختراع، اقتدار سیاسی و نظامی بخش‌های سخت افزاری این موضوع؛ و خانواده، سبک ازدواج، نوع لباس، مسکن، الگوی مصرف، رفتار با اطرافیان، سفر و... ، که در مجموع سبک زندگی نام می‌گیرد، در زمره بخش‌های نرم افزاری تمدن سازی نوین اسلامی قرار دارد. به عقیده من، کتاب بخش اصلی و بنیادی سبک زندگی است. اگر به این باور برسیم که هر کس بر اساس نیاز، سراغ کتابخانه بیاید و از کتاب استفاده کند، قطعا به بعد نرم افزاری تمدن اسلامی نزدیک شده ایم؛ و اگر در کنار این مراجعه، مشاوره خوبی نیز ارائه شود، بسیار ایده آل خواهد بود.
صحاف ادامه داد: شما کتابداران بیش از زبان با عمل خود مردم را فرا می‌خوانید؛ شما با مدرسه خواندن و سایر برنامه‌هایی که با هدفی مشابه برگزاری می‌شود، قرار است در عرصه عمل ثابت کنید که کتابخوان هستید.
وی در ادامه بر ضرورت تسلط کتابدار بر عناوین و کتاب‌های معتبر خارج از حوزه علاقمندی‌های خود، برای ارائه خدمات مشورتی تأکید کرد.
مشاور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور کتابخانه‌ها را محلی امن برای رفت و آمد مردم دانست و از حضور کودکان به عنوان فرصتی برای کتابداران یاد کرد، که با به کارگیری شیوه‌هایی متفاوت می‌توانند هنر خود را در جذب آنان به مطالعه نشان دهند.
وی با تأکید بر ضرورت توجه کتابدار به اعضائی که صرفا از قرائتخانه استفاده می‌کنند، به عنوان مشتریان بالقوه کتابخانه‌ها، مخاطب شناسی را لازمه ارائه خدمات مشاوره‌ای حرفه‌ای دانست.
صحاف ضمن اشاره به اهمیت سرمایه‌گذاری بر روی کودکان، انعطاف پذیری در رفتار با آنان را لازمه شکل گیری ارتباطی مستمر دانست. وی همچنین از کتاب درمانی به عنوان یکی از راه‌های علاقمند کردن افراد به مطالعه یاد کرد.
مشاور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در خاتمه یادآور شد: طبع کتاب هم سرد است هم گرم؛ برای کسی که اهل مطالعه است، کتاب گرم و آنکس که علاقه ای ندارد، سردی‌اش می‌کند؛ تجربه نشان می‌دهد که بهترین را برای ایجاد کشش در دسته دوم، استفاده از جاذبه‌هایی در کنار مطالعه است.
 

در ادامه این مراسم دکتر وزیرپور، مشاور دبیرکل حضور در این دوره را خاطره‌ای  فراموش نشدنی دانست. وی همچنین از دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و سایر دست اندرکاران برگزاری این دوره آموزشی تقدیر کرد.
سپس دکتر محمد جوهرچی به ارائه گزارشی از نحوه شکل‌گیری طرح "مدرسه تابستانی خواندن" و تبیین مراحل اجرای آن پرداخت. وی برگزاری این مدرسه را در نوع خود نخستین دوره در حوزه کتاب و کتابداری دانست و خطاب به شرکت کنندگان این دوره بیان کرد: امیدوارم که این گروه فرهیخته، شایسته، نخبه و برگزیده، پس از این گردهمایی با عزمی استوارتر در محل خدمت و جامعه پیرامونی خود فعالیت کرده، میزان تأثیرگذاری آنان قوت گرفته و ثمرات خود را بیش از پیش نشان دهد.
جوهرچی در اشاره به درخواست شرکت کنندگان مبنی بر استمرار این دوره اظهار داشت: تمامی مجموعه نهاد به کارویژه اصلی آن که خواندن و ترویج آن است اهتمام دارند و طبیعتا این مدرسه، تک دوره نخواهد بود. نهاد کتابخانه‌ها خواستار و پشتیبان استمرار و پیوستگی این دوره‌هاست.
وی ادامه داد: به درخواست دبیرکل نهاد مجله اینترنتی مطالعات خواندن راه‌اندازی خواهد شد که بسیاری از این دست فعالیت‌ها به واسطه آن سامان‌دهی می‌شود. اعضای تحریریه این سایت در درجه اول شما خواهید بود. امید است که در ادامه این مسیر، مدرسه اینترنتی خواندن نیز، با همت، رضایت و مطالبه شما شکل گرفته و استمرار یابد.
در ادامه این مراسم بیانیه فراگیران نخستین دوره مدرسه تابستانی خواندن قرائت شد و سپس از برگزیدگان آموزشی این مدرسه تقدیر بعمل آمد. زهرا رضایی، استان مرکزی؛ مریم کشوری، استان لرستان؛ نازنین مؤمن زاده، استان آذربایجان شرقی؛ برگزیدگان بورسیه آموزشی شدند. همچنین، سمیه رحمان پور، استان آذربایجان غربی؛ طیبه زارع، استان بوشهر؛ زینب السادات سیدی، استان اصفهان؛ از برگزیدگانی بودند که با اهدای جوایزی از آنان تقدیر بعمل آمد.

گفتنی ات، نخستین دوره مدرسه تابستانی خواندن (15 الی 18 شهریور ماه 1394) با برگزاری شب شعری با حضور شعرایی برجسته از سراسر کشور پایان پذیرفت.
 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

ابزار هدایت به بالای صفحه