هدفمندسازی تبلیغات محیطی نمایشگاه کتاب با محور زیست فرهنگی
مجید صحاف، عضو شورای فرهنگی مصلی امام خمینی(ره) در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، درباره تبلیغات محیطی مصلی که از امسال با موضوع زیست فرهنگی در حوزه کتاب برنامهریزی شده است گفت: در نظرسنجی از مردم نشان داده شده که یکی از دلایل حضور مردم در نمایشگاه کتاب تهران حضور در یک تفرجگاه فرهنگی است. بنابراین مسئولان و متولیان امر باید برنامهریزی داشته باشند، برای آنچه که مردم در این محیط فرهنگی میبینند و میشنوند.
وی افزود: سال گذشته صددرصد تبلیغات در اختیار رادیو بود، گهگاهی هم اطلاعرسانی درباره کتاب انجام میشد، اما تمام بیلبوردهای تبلیغاتی در اختیار یک شرکت انحصاری بود که جذب تبلیغات میکرد. هیچگاه از این شرکت خواسته نشد که تبلیغات فرهنگی را جذب کنند.
صحاف ادامه داد: دو نگاه توجه مردم به فرهنگ و انگیزه حضور آنها و ظرفیتی که وجود داشت، اما برای استفاده از آن برنامهریزی نشده بود، موجب شد که برنامهریزی منسجمی برای استفاده از فضای تبلیغاتی مصلی و رادیو مصلی در قالب طرح قاصدک داشته باشیم. اکنون 30 درصد تمام قالبهای تبلیغاتی اعم از بنرها، بیلبوردهای، کیوسکها و ... در اختیار حوزه فرهنگ قرار گرفته است. 25 درصد ساعات پخش رادیو نمایشگاه نیز به تبلیغات اختصاص داده شده است.
وی از تشکیل شورای فرهنگی مصلی خبر داد و افزود: ما محتوایی که تصور میکردیم، مردم به آن نیاز دارند را در یک پازل موضوعی شکل دادیم. برای رادیو هم یک پنل موضوعی مشخص کرده و خواستیم که به تولید برنامه بپردازند تا آن 30 درصد هم در تبلیغات قابل بیان باشد و به عبارت دیگر مردم مجبور نیستند،تبلیغاتی را گوش بدهند که با حوزه نشر مرتبط نیست. علاوه بر آن ما تلاش کردیم نوعی سر وسامان به فضای تبلیغاتی موجود در مصلی دهیم. ابتدا تمامی طرحهای تبلیغاتی مصلی بررسی و تذکرات لازم برای اصلاح ارائه شد. همچنین یک ناشر کمک آموزشی معتبر که بزرگترین فضای تبلیغاتی شبستان را میخواست در اختیار بگیرد، در مذاکرات با ما همکاری کرد و از او خواستیم تا در فضای مخصوص خود که شامل ناشران کمک آموزشی و دانشگاهی است تبلیغات را گستردهتر کار کند و فضای شبستان را در اختیار کتاب قرار دهد.
وی اشاره کرد: پیغامهای تبلیغاتی که در فضای مصلی با مضامین «اتفاقا وقتی که ...» نصب شده است، نیز از این جمله است. همچنین ما چندین موضوع را از جمله ازدیاد نسل، حقوق شهروندی و... را در تبلیغات استفاده کردیم. استفاده از حوزه کاریکاتور کتاب و یکسری طرحهای موضوعی که با خط به کار رفته از دیگر برنامههای ما برای تبلیغات در مصلی بوده است.
صحاف از انتشار 9 عکس منتشر نشده از رهبر انقلاب با جملات مرتبط با موضوع کتاب همچون کتاب، کودک و رهبری، حضور رهبر انقلاب در جمع فرزندان شهید و ... خبر داد و گفت: پیشبینی ما این است که این طرحها و ایدهها را در اختیار شهرداری تهران قرار دهیم، تا شهرداری بتواند از این طرحها استفاده کند.
وی با اشاره به اینکه تفاوت کار فرهنگی مصلی امسال در مقایسه با وزارت ارشاد چیست، گفت: ما همان فضاهای تبلیغاتی را استفاده کردیم که شرکتهای تبلیغاتی بزرگ نیز از آنها استفاده میکنند. ما میخواستیم ذهن مردم را درگیر این موضوع کنیم که در اوقاتی که به ذهنشان نمیرسد، از کتاب استفاده کنند. محور اصلی همه تبلیغات زیست فرهنگی بود. میخواستیم مردم را متوجه این موضوع کنیم که اگر برای رفع نیازتان در هر حوزهای اولین منبع دسترسیتان کتاب باشد، بهتر میتوانید به مقصود برسید.
وی افزود: مصلی تهران تا سالهای گذشته برنامهریزی منسجمی برای تبلیغات نداشت و انصافا هم همکاری خوبی با ما در زمینه هدفمند شدن تبلیغات حوزه فرهنگ انجام داد.
صحاف با اشاره به طرح تبلیغات فرهنگی مصلی گفت: این طرح «قاصدک» نام دارد و توسط شورای فرهنگی که توسط مصلی امام خمینی شکل گرفته است اداره میشود. قرار است برای همه نمایشگاهها با موضوع زیست فرهنگی در حوزه مورد نظر پیاده شود.
لینک مصاحبه من با خبرگزاری تسنیم (+)
لینک مصاحبه من با خبرگزاری نسیم آنلاین (+)
مطلب عمیق و آموزنده و دلنشینی مرقوم فرمودید.
از شما متشکرم
در سایه سار امن الهی توفیق رفیق راهتان