چه کتابی در تعطیلات خوانده ایم؟ :: تجربه عقلی

تجربه عقلی

دغدغه های فرهنگی

تجربه عقلی

دغدغه های فرهنگی

تجربه عقلی
کانال تلگرام
  • ما و حاج قاسم

    یک:
    حاج قاسم رفت و زمین ماند و ما نیز بر زمین...
    اما باید بلند شویم و خودمان را جمع و جور کنیم و برای تحقق مقصود و هدف حاج قاسم آماده شویم.
    باید مبانی فکری، عملی و اخلاقی سردارمان را به عنوان انسان طراز انقلاب اسلامی احصا کرده و نشر دهیم.
    خون بر زمین ریخته حاج قاسم، گام اول از گام دوم انقلاب است. جوان مومن انقلابی باید در گام دوم انقلاب این مبانی را چراغ راه خود قرار دهد.
    انواع قالب‎های فرهنگی، هنری و رسانه‎ای باید در اختیار تولید و نشر این مبانی باشند.
    حاج قاسم چهره ای بین المللی بود. در همین سه چهار روز رسانه‎ های غربی تلاش کرده اند و میکنند تا چهره ای وارونه از حاج قاسممان به خورد مخاطبانشان دهند. هرچند که بر این زبونان و سفلگان حرجی نیست چرا که دنیا وارونه آخرت است...
    لذا راهبرد مدنظر 1.احصا مبانی فکری، عملی و اخلاقی سردار، 2.تعیین نظام موضوعات با نگاه به گام دوم انقلاب، 3.تعیین قالب‎های فرهنگی هنری و رسانه ای برای موضوعات و مبانی احصا شده، 4. تولید به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی است.

    دو:
    کودک در گام دوم انقلاب جایگاه ویژه ای دارد. تفصیل این نسبت بماند برای بعد که به وقتش خواهم گفت.
    یکی از کارویژه های فرهنگی، هنری و رسانه ای پرداختن به رابطه حاج قاسم با فرزندان شهداست.
    تولیدات باید برای دو سطح مخاطب کودک و بزرگسال باشد. شتابزدگی کیفیت را پایین می آورد. این چند روز دیدم پوسترها و تصویرسازی‎های کارتونی در این خصوص انجام شده است. هرچند این تلاشها جای تقدیر دارد اما از سطح کیفی مطلوبی برخوردار نبودند. حاج قاسم کم تصویر با کودکان ندارد. در وهله اول از همان تصاویرباید الگوبرداری کرد و در مراحل بعد به تولیدات مفهومی پرداخت. برای قالب‎های دیگر هنری فرهنگی و رسانه ای نیز همینطور.

    سه:
    بنده به واسطه فعالیت رسانه ای و در اختیار داشتن رسانه آمادگی دارم زیرساختهای لازم برای تولیدات رسانه ای پیرامون سردار شهیدمان حاج قاسم سلیمانی را در اختیار عزیزان رسانه ای قرار دهم.

آپارات
   
   
   
آخرین نظرات
  • ۱۱ دی ۹۵، ۰۷:۲۹ - حامد
    👍
توئیتر
قفسه
  • کفش باز

    نوشته‌ی فیل نایت، ترجمه مریم علیزاده


آرشیو قفسه

طبقه بندی موضوعی

شنبه, ۸ فروردين ۱۳۹۴، ۱۲:۱۶ ق.ظ

۱

چه کتابی در تعطیلات خوانده ایم؟

شنبه, ۸ فروردين ۱۳۹۴، ۱۲:۱۶ ق.ظ

ایام تعطیلات نوروز فرصت مغتنمی بود که به دور از مشغله ها و روزمرگی هایی که در طول سال مانعی می شود برای تجدید قوای روحی و فکری، به گوشه دنجی بروم و یکی از کتاب های خوبی که اخیرا منتشر شده است، مطالعه کنم.

کتاب را پیشتر روی میز و کنار دست دبیرکل نهاد کتابخانه ها بسیار دیده بودم. در افتتاحیه پنجمین دوره مشاوره کتابدار در شیراز ایشان شرح مفصلی از کتاب ارائه دادند و همه را به خواندن آن توصیه کردند.نسخه متعلق به دبیرکل را از ایشان امانت گرفتم و در دو سه روز ابتدای تعطیلات خوانش کتاب را به اتمام رساندم.

«از کتاب رهایی نداریم» مجموعه صحبت هایی خواندنی از اومبرتو اکو، نویسنده رمان نام گل سرخ، و ژان کلود کریر، منتقد و فیلمنامه نویس فرانسوی در مورد کتاب و کتابخوانی است، که به کوشش ژان فیلیپ دوتوناک تهیه شده است. لب و لباب کلام کتاب این است که قالب «کتاب» بهترین قالب برای ذخیره هر نوع اطلاعاتی است. از سویی شتاب فزاینده ای که در ظهور انواع تکنولوژی و به روز رسانی آن وجود دارد، به نوعی تخریب کننده حافظه بشر است و آدمی برای ذخیره اطلاعات به این نوع تکنولوژی ها تکیه می کند و به مرور زمان حافظه بشر دچار اضمحلالی جبران ناپذیر می شود. و حال تصور کنید اگر حافظه سمعی بصری قرن بیستم به هر دلیلی دچار اختلال و قطعی شود، تمام آنهایی که اطلاعات خود را در قالب های نوین تکنولوژی ذخیره کرده اند، با خلاء جدی رو به رو می شوند. در حالی که این امر در خصوص کتاب و کتابخانه ها صدق نمی کند. بنابراین، ابزارهای فرهنگی امروز آسیب پذیرتر از گذشته است.

سوالی که امروزه به وفور شنیده می شود این است که، آیا دنیای دیجیتال جای کتاب را خواهد گرفت یا خیر. اکو به این سوال با طنزی شیرین پاسخ می دهد و می گوید، اگر بخواهید رمانی را دو ساعت در کامپیوتر بخوانید، چشمتان از کاسه در می آید. او می گوید، جنگ و صلح را نمی توانید در رایانه بخوانید، چراکه در این صورت هم سرگیجه می گیرید، هم چشمتان درد می گیرد، و هم درک نمی کنید. با اینحال، برای بازدید یک پرونده 25 هزار برگی، استفاده از رایانه گزینه بهتری است.

کریر بحث را دنبال کرده و می گوید، مطالعه، پیش نیازی به نام خواندن و نوشتن، و شرایطی دیگر، دارد. شرایطی که، شما برای کار با رایانه نیز بدان نیاز دارید. بنابراین رایانه مطالعه شما را دگرگون نمی کند، تنها ممکن است تغییرات خاصی در بعضی بخش ها ایجاد نماید.

تکنولوژی های جدید دائما در حال دگرگونی است و شما مجبورهستید هر دو سال، ابزار های مورد استفاده خود را در این حوزه از جمله، رایانه، تلفن همراه، و ... به روز کنید. اکو در این خصوص می گوید، اگر حافظه سمعی بصری قرن بیستم به دلیل هر نوع اختلالی ناگهان قطع شود، تمام کسانی که اطلاعات خود را در این قالب ذخیره کرده اند با خلاء رو به رو خواهند شد. در حالی که این امر در خصوص کتابخانه ها صدق نمی کند. بنابراین، ابزارهای فرهنگی امروز آسیب پذیرتر از گذشته است.

قبل‌تر در یادداشت «تأملی بر نسبت میان روابط عمومی و ترویج فرهنگ کتابخوانی»، به نقش کتاب به عنوان مهمترین و بهترین رسانه در ماندگاری و تعمیق پیام ــ در کنار سایر قالب‏های رسانه ای ــ اشاره کرده بودم. به واقع، هم به لحاظ ذخیره اطلاعات و هم به لحاظ انتقال پیام و مفاهیم، «کتاب» بهترین قالب در اختیار مخاطبین است. چرا که فرهنگ مکتوب ماناتر و تاثیر آن در ذهن عمیق‫تر خواهد بود.

تکنولوژی جوری پیش می رود که کسانی که تمام علم و دانش خود را به این ابزار وابسته کرده اند، هر روز باید خود را به روز کنند. در قدیم وقتی انسانی به پختگی در سنش می رسید، تا مدتها  برای اطرافیانش نصیحت گر بود، اما امروز اگر خود را به روز نکنید، حتی مدیرانتان باید شغلشان را عوض کنند، چرا که به روز نیستند. بنابراین امروز دیگر کسی به مرحله ثبات نمی رسد، چراکه اصلا ثباتی وجود ندارد.

«محض اطلاع؛ تحلیل محتوای جلد هفتم یادداشت های اسدالله علم» کتاب دیگری بود که در این مدت مطالعه کردم.

 

 

نظرات (۱)

سلام
بسیار عالی بود
متشکرم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

ابزار هدایت به بالای صفحه