بازدید سرزده از کتابخانه های بروجرد +گزارش تصویری :: تجربه عقلی

تجربه عقلی

دغدغه های فرهنگی

تجربه عقلی

دغدغه های فرهنگی

تجربه عقلی
کانال تلگرام
  • ما و حاج قاسم

    یک:
    حاج قاسم رفت و زمین ماند و ما نیز بر زمین...
    اما باید بلند شویم و خودمان را جمع و جور کنیم و برای تحقق مقصود و هدف حاج قاسم آماده شویم.
    باید مبانی فکری، عملی و اخلاقی سردارمان را به عنوان انسان طراز انقلاب اسلامی احصا کرده و نشر دهیم.
    خون بر زمین ریخته حاج قاسم، گام اول از گام دوم انقلاب است. جوان مومن انقلابی باید در گام دوم انقلاب این مبانی را چراغ راه خود قرار دهد.
    انواع قالب‎های فرهنگی، هنری و رسانه‎ای باید در اختیار تولید و نشر این مبانی باشند.
    حاج قاسم چهره ای بین المللی بود. در همین سه چهار روز رسانه‎ های غربی تلاش کرده اند و میکنند تا چهره ای وارونه از حاج قاسممان به خورد مخاطبانشان دهند. هرچند که بر این زبونان و سفلگان حرجی نیست چرا که دنیا وارونه آخرت است...
    لذا راهبرد مدنظر 1.احصا مبانی فکری، عملی و اخلاقی سردار، 2.تعیین نظام موضوعات با نگاه به گام دوم انقلاب، 3.تعیین قالب‎های فرهنگی هنری و رسانه ای برای موضوعات و مبانی احصا شده، 4. تولید به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی است.

    دو:
    کودک در گام دوم انقلاب جایگاه ویژه ای دارد. تفصیل این نسبت بماند برای بعد که به وقتش خواهم گفت.
    یکی از کارویژه های فرهنگی، هنری و رسانه ای پرداختن به رابطه حاج قاسم با فرزندان شهداست.
    تولیدات باید برای دو سطح مخاطب کودک و بزرگسال باشد. شتابزدگی کیفیت را پایین می آورد. این چند روز دیدم پوسترها و تصویرسازی‎های کارتونی در این خصوص انجام شده است. هرچند این تلاشها جای تقدیر دارد اما از سطح کیفی مطلوبی برخوردار نبودند. حاج قاسم کم تصویر با کودکان ندارد. در وهله اول از همان تصاویرباید الگوبرداری کرد و در مراحل بعد به تولیدات مفهومی پرداخت. برای قالب‎های دیگر هنری فرهنگی و رسانه ای نیز همینطور.

    سه:
    بنده به واسطه فعالیت رسانه ای و در اختیار داشتن رسانه آمادگی دارم زیرساختهای لازم برای تولیدات رسانه ای پیرامون سردار شهیدمان حاج قاسم سلیمانی را در اختیار عزیزان رسانه ای قرار دهم.

آپارات
   
   
   
آخرین نظرات
  • ۱۱ دی ۹۵، ۰۷:۲۹ - حامد
    👍
توئیتر
قفسه
  • کفش باز

    نوشته‌ی فیل نایت، ترجمه مریم علیزاده


آرشیو قفسه

طبقه بندی موضوعی

شنبه, ۱۵ آذر ۱۳۹۳، ۱۲:۰۳ ق.ظ

۲

هوا گرگ و میش بود و خورشید هنوز نور از سه تیغ آسمان بر نگرفته بود که به سلفچگان رسیدم.

پنجشنبه ام در مسیر اراک ـ بروجرد به بازدید از کتابخانه های شهید صارمی، سید جعفر شهیدی، بحرالعلوم، شهید باهنر، شهید چمران، شهید مطهری مهاجران و آیت‏ الله اراکی گذشت.

 

گزارش تفصیلی را در ادامه بخوانید...

کتابخانه شهید چمران ـ سلفچگان (اراک)

روستایی با جمعیت 1000 نفر و تک کتابخانه روستا که داخل مدرسه راهنمایی دخترانه قرار دارد. ورودی کتابخانه و مدرسه یکی است و به دلیل اینکه ساختمان متعلق به آموزش و پرورش است، خب نسبت به ساختمان کتابخانه ذیحق است و بخش کودک و نوجوان کتابخانه را گرفته..

اعضا بیشتر در رشته کامپیوتر فعالیت می‏ کنند و یا به این رشته علاقه‏ مند هستند از همین رو نشریه وب بیشتر مورد استقبال است.

متاسفانه با وجود فصل سرما، وسیله سرمایش کتابخانه خراب است که حتما باید فکری برای آن کرد.

 

کتابخانه مشارکتی آیت‏ الله اراکی (اراک)

بازدید خوبی نبود. کتابخانه ای بی رونق که باوجود قرار گرفتن در کانون فرهنگی آیت‏ الله اراکی، اما استقبال از کتابخانه و امانت گیری کتاب بسیار کم است. از سویی متاسفانه کتابدار کتابخانه از هیچ‏ جا حقوق دریافت نمی کند.

به نظر می‏رسد اگر کتابخانه زیر نظر کانون‏ های مساجد ارشاد باشد، کارایی بیشتری خواهد داشت.

 

کتابخانه شهید مطهری مهاجران (اراک)

زمانی که به محل کتابخانه رسیدم، تعطیل بود!

ظاهرا تک نوبتی است و عصرها تعطیل است!

 

کتابخانه شهید صارمی (بروجرد)

کتابخانه فعال و خوبی بود. مدیر اداره شهرستان نیز در همین کتابخانه بود و فرصتی مغتنم تا در خصوص مسائل و مشکلات کتابخانه باهم گفتگو کنیم.

 

 

 

 نکته قابل توجه این کتابخانه این بود که یکی از کتابداران با ایده خوبی به بحث ذائقه‏ سازی در بین اعضا توجه دارد. به این ترتیب که کتاب‏هایی که می‏خواهد توسط اعضا دیده و خوانده شود را در کنار کتاب‏های پرمخاطب قرار می‏دهد.

 

 به دلیل محدودیتهای فضا و امکانات روزهای زوج خانم‏ها و روزهای فرد آقایان می‏ توانند کتاب به امانت بگیرند. ظاهرا الباقی کتابخانه های نیز به همین صورت نوبتی است.

 

 

گپ و گفت با سه تن از اعضای نوجوان کتابخانه و دیدن اشتیاق آنها به مطالعه سر ذوقم آورد. این  نشان از مقبولیت نسبی کتابخانه در آن منطقه است... الحمدالله

 

 

کتابخانه علامه سیدجعفر شهیدی (بروجرد)

 

بروجرد 800 نابینا دارد. نکته بسیار جالب این کتابخانه این بود که شرکت سامسونگ طی تفاهم‏نامه‏ ای با سازمان بهزیستی، اقدام به راه‏ اندازی کتابخانه صوتی مخصوص نابینایان در کتابخانه های بروجرد کرده است. هزینه این اقدام بیش از 200 میلیون تومان است.

 

 

ظاهرا سامسونگ در کشورهایی که محصولاتش پر فروش است (و ایران هم یکی از این کشورهاست)، بخشی از سود خود را صرف امور فرهنگی در این کشورها می‏کند. مربی و کتابدار مخصوص نیز از طرف سامسونگ تأمین می‏شود.

 

 

 

در این کتابخانه به طور اتفاقی با مدیر شهرستان و سرپرست اداره کل استان که برای بازدید از کتابخانه گویا آمده بودند، رو برو شدم و با هم در خصوص کتابخانه گفتگو کردیم.

 

 

 

کتابخانه بحرالعلوم (بروجرد)

 

ساختمان کتابخانه قدیمی است.

بخش کودک و نوجوان فعال است. اما قفسه مختص کودک و نوجوان ندارد و بهتر است از قفسه های ویژه استفاده شود.

 

 

 

 

کتابخانه شهید باهنر (بروجرد)

 

کتابخانه ظاهراً سال‏هاست در حال ترمیم و تعمیر است. به همین دلیل ساختمان اصلی تعطیل بوده و موقتا آن را به مدرسه آزادگان منتقل کرده‏ اند.

 

 

 

***

 

در بازدید از سه کتابخانه شهر بروجرد نکته مشترک این بود که با وجود فعال بودن بخش کودک و نوجوان اما به لحاظ پویایی و توجه به این بخش و دارا بودن قفسه ویژه و اتاق کودک، نیازمند توجه بیشتر و جدی تری هستند.

با توجه به سیاستهای نهاد که توجه به بخش کودک و نوجوان در اولویت کتابخانه ها باید قرار گیرد، باید مجموعه مدیریتی نهاد را به سمتی برد که برای بخش کودک و اعضای کودک و کتابهای کودک برنامه ریزی های ویژه و طولانی مدتی داشته باشند.

 

 

گزارش تصویری از بازدیدهای اخیر را اینجا ببینید.

 

نظرات (۲)

۱۸ آذر ۹۳ | ۱۲:۲۵ سید محسن شریعتمدار
سرور ارجمند:جناب آقای صحاف با سلام و عرض ارادت ،بدینوسیله  از طرف خود و تمامی همکاران عزیزم در کتابخانه ی عمومی علامه سید جعفر شهیدی  از زحمات و تلاشهای صادقانه حضرتعالی و تمامی همکاران ارجمندتان در نهاد محترم کتابخانه های عمومی کشور به ویژه دبیر کل گرانقدر جناب آقای مختارپور نهایت تشکر و امتنان را دارم ، امید است زیر توجهات حضرت ولیعصر (عج الله ) و نیز عنایات شما بتوان در مسیر تعالی امور فرهنگی و نیز رضایت خاطر تمامی عزیزان مراجعه کننده در کتابخانه ی علامه سید جعفر شهیدی بروجرد قدمهای خوبی برداریم .    
                                                                                            با تشکر

۱۶ آذر ۹۳ | ۰۹:۵۰ شراره گودرزی-مسئول کتابخانه شهیدصارمی بروجرد
سلام علیکم
ضمن تشکر و سپاس از نظر مساعد حضرت عالی انشاالله با درایت دبیرکل محترم، جناب آقای مختارپور و حضرت عالی بتوانیم در پیشبرد اهداف و سیاستهای نهاد گامهای موثری برداریم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

ابزار هدایت به بالای صفحه