چندی پیش مصاحبه ای داشتم با ماهنامه زاویه که نشریه تخصصی صنعت محتوای آنلاین می باشد.
در ادامه مشروح این مصاحبه را می توانید بخوانید.
یک:
حاج قاسم رفت و زمین ماند و ما نیز بر زمین...
اما باید بلند شویم و خودمان را جمع و جور کنیم و برای تحقق مقصود و هدف حاج قاسم آماده شویم.
باید مبانی فکری، عملی و اخلاقی سردارمان را به عنوان انسان طراز انقلاب اسلامی احصا کرده و نشر دهیم.
خون بر زمین ریخته حاج قاسم، گام اول از گام دوم انقلاب است. جوان مومن انقلابی باید در گام دوم انقلاب این مبانی را چراغ راه خود قرار دهد.
انواع قالبهای فرهنگی، هنری و رسانهای باید در اختیار تولید و نشر این مبانی باشند.
حاج قاسم چهره ای بین المللی بود. در همین سه چهار روز رسانه های غربی تلاش کرده اند و میکنند تا چهره ای وارونه از حاج قاسممان به خورد مخاطبانشان دهند. هرچند که بر این زبونان و سفلگان حرجی نیست چرا که دنیا وارونه آخرت است...
لذا راهبرد مدنظر 1.احصا مبانی فکری، عملی و اخلاقی سردار، 2.تعیین نظام موضوعات با نگاه به گام دوم انقلاب، 3.تعیین قالبهای فرهنگی هنری و رسانه ای برای موضوعات و مبانی احصا شده، 4. تولید به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی است.
دو:
کودک در گام دوم انقلاب جایگاه ویژه ای دارد. تفصیل این نسبت بماند برای بعد که به وقتش خواهم گفت.
یکی از کارویژه های فرهنگی، هنری و رسانه ای پرداختن به رابطه حاج قاسم با فرزندان شهداست.
تولیدات باید برای دو سطح مخاطب کودک و بزرگسال باشد. شتابزدگی کیفیت را پایین می آورد. این چند روز دیدم پوسترها و تصویرسازیهای کارتونی در این خصوص انجام شده است. هرچند این تلاشها جای تقدیر دارد اما از سطح کیفی مطلوبی برخوردار نبودند. حاج قاسم کم تصویر با کودکان ندارد. در وهله اول از همان تصاویرباید الگوبرداری کرد و در مراحل بعد به تولیدات مفهومی پرداخت. برای قالبهای دیگر هنری فرهنگی و رسانه ای نیز همینطور.
سه:
بنده به واسطه فعالیت رسانه ای و در اختیار داشتن رسانه آمادگی دارم زیرساختهای لازم برای تولیدات رسانه ای پیرامون سردار شهیدمان حاج قاسم سلیمانی را در اختیار عزیزان رسانه ای قرار دهم.
کتابشناسی توصیفی انقلاب اسلامی
توضیحات درباره نحوه تدوین این کتاب (+)
سایت کتاب مرآت جهت دسترسی به کتابهای موضوعی (+)
نوشتهی فیل نایت، ترجمه مریم علیزاده
چندی پیش مصاحبه ای داشتم با ماهنامه زاویه که نشریه تخصصی صنعت محتوای آنلاین می باشد.
در ادامه مشروح این مصاحبه را می توانید بخوانید.
در درس «مسئله شناسی و حل مسئله» همیشه به دانشجویانم میگفتم اول ریز به ریز مسئله و مشکل پیش آمده را خوب بشناسید، بعد به فکر راه حل باشید.
معتقدم در مرحله اول باید جزء به جزء مسائل و مشکلات هر حوزه تخصصی شناسایی شده و بعد متخصیص آن حوزه راه حل پیشنهاد دهند.
ادعایی ندارم. در همه امور متخصص نیستم. اما کلیات مشکلات و معضلات را می دانم.
قطعا از متخصصین هر حوزه یاری خواهم خواست. کار تیمی و تشکیلاتی را خوب بلدم.
برخی مشکلات در عرصههای مختلف و راهکارهایش را در تصاویر ادامه این مطلب نوشتهام:
شهید دیالمه ـ جوان ترین نماینده دوره اول مجلس ـ گفته بود:
هیچ زمانی کیسهای برای نمایندگی ندوخته بودم. اصلاً قرار هم نبود نماینده شوم. آخرین روز برای ثبتنام اقدام کردم. "نماینده مجلس شدن" هیچ ارزش و بهرهای برای من ندارد. من بارها به خود مردم مشهد در صحن امام رضا(ع) گفته ام و ایشان را گواه گرفتم که حضورم در مجلس برای من مهم نیست. این شما هستید که یک "مسئولیتی" را بر گردن من قرار دادید.
واقع امر و نگاهم برای کاندیداتوری دقیقا همین سخن شهید است. در طول 20 سال کار فرهنگی انواع پستهای دولتی و غیردولتی را در حد بالای آن از مشاور وزیر و رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تا تهیه کنندگی برنامه تلویزیونی و مدیریت رسانه های تعاملی تلویزیونی تجربه کرده ام و در این سن هیچ آرزو و حرصی برای هیچ نوع صندلی و پست و مقامی ندارم. در این 20 سال جز با هدف «خدمت» کار نکردم و این را فقط من میدانم و خدایی که همیشه از لطفش نصیب این بنده کمترینش شده.
وضعیت اسفباری که دولت و مجلس فعلی برای ایرانمان و مردممان ایجاد کرده، جرئت ورود جوانان انقلابی به عرصه کاندیداتوری نمایندگی مجلس را برای تغییر وضع موجود و اصلاح ساختارها و تغییر فرآیندها و بازنگری نواقص و نقصان های قانونی و حقوقی داد؛ و البته من هم با همین جرئت وارد این عرصه شدم.
همه در هر جایی که قرار داریم، آنجا مرکز دنیاست و موظف به ادای تکلیف و خدمت هستیم.
تا خدا صلاح کار را به چه قرار دهد.
یک:
حاج قاسم رفت و زمین ماند و ما نیز بر زمین...
اما باید بلند شویم و خودمان را جمع و جور کنیم و برای تحقق مقصود و هدف حاج قاسم آماده شویم.
باید مبانی فکری، عملی و اخلاقی سردارمان را به عنوان انسان طراز انقلاب اسلامی احصا کرده و نشر دهیم.
خون بر زمین ریخته حاج قاسم، گام اول از گام دوم انقلاب است. جوان مومن انقلابی باید در گام دوم انقلاب این مبانی را چراغ راه خود قرار دهد.
انواع قالبهای فرهنگی، هنری و رسانهای باید در اختیار تولید و نشر این مبانی باشند.
حاج قاسم چهره ای بین المللی بود. در همین سه چهار روز رسانه های غربی تلاش کرده اند و میکنند تا چهره ای وارونه از حاج قاسممان به خورد مخاطبانشان دهند. هرچند که بر این زبونان و سفلگان حرجی نیست چرا که دنیا وارونه آخرت است...
لذا راهبرد مدنظر 1.احصا مبانی فکری، عملی و اخلاقی سردار، 2.تعیین نظام موضوعات با نگاه به گام دوم انقلاب، 3.تعیین قالبهای فرهنگی هنری و رسانه ای برای موضوعات و مبانی احصا شده، 4. تولید به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی است.
دو:
کودک در گام دوم انقلاب جایگاه ویژه ای دارد. تفصیل این نسبت بماند برای بعد که به وقتش خواهم گفت.
یکی از کارویژه های فرهنگی، هنری و رسانه ای پرداختن به رابطه حاج قاسم با فرزندان شهداست.
تولیدات باید برای دو سطح مخاطب کودک و بزرگسال باشد. شتابزدگی کیفیت را پایین می آورد. این چند روز دیدم پوسترها و تصویرسازیهای کارتونی در این خصوص انجام شده است. هرچند این تلاشها جای تقدیر دارد اما از سطح کیفی مطلوبی برخوردار نبودند. حاج قاسم کم تصویر با کودکان ندارد. در وهله اول از همان تصاویرباید الگوبرداری کرد و در مراحل بعد به تولیدات مفهومی پرداخت. برای قالبهای دیگر هنری فرهنگی و رسانه ای نیز همینطور.
سه:
بنده به واسطه فعالیت رسانه ای و در اختیار داشتن رسانه آمادگی دارم زیرساختهای لازم برای تولیدات رسانه ای پیرامون سردار شهیدمان حاج قاسم سلیمانی را در اختیار عزیزان رسانه ای قرار دهم.
اهل سیاست بودن یا نبودن، عضو حزب سیاسی بودن یا نبودن، حتی عضو دسته یا گروه خاصی بودن یا نبود... فرقی نمی کند! اصلا انسان اهل هیچ کدام از این صف کشی ها و اردوکشی ها هم نباشد فرقی نمیکند! کافی است اهل «سیاست» و «تکلیف» باشد! آنگاه است که دو رویکرد دارد در عملش، در رفتارش و حتی در نیتش: یا «تکلیف سیاست» دارند و یا «سیاست تکلیف»!
سومین دوره جایزه و نمایشگاه کتاب مرآت به حول و قوه الهی در هشتم بهمن ماه در باغ کتاب تهران برگزار شد.
امیدوارم این حرکت فرهنگی همچنان ادامه پیدا کند و دچار آفت هایی که معمول و معهود کارهای فرهنگی است، نشود.
سخنرانی حقیر در مراسم را از اینجا می توانید ببینید
اهداء جوایز به قلم های انقلابی در اینجا ببینید
گزارش اجمالی و معرفی برگزیدگان را در اینجا بخوانید
نوشتهی نیلوفر شادمهری، انتشارات سوره مهر
جای جای کتاب مملو از رفتارهای مومنانه و معتقدانهای است که می تواند روشنایی در جهت نزدیکی به خدا برای آحاد جامعه و نسلها باشد. کتابی که با خوانش آن مخاطب را به فکر وامیدارد که هدف از خلقتش چه بوده و اکنون چه وظیفهای بر عهده دارد؟
معرفی کتاب و توصیه رهبر انقلاب بر خوانش این کتاب را در اینجا ببینید (+)
مجید صحاف در گفتوگو با ایسنا، درباره مطلب بالا اظهار کرد: آشنا شدن با فعالیت حرفهای و هنری بازیگران سالی یک بار برای اینکه بفهمیم چه کارهایی انجام خواهند داد و تا به حال چه کارهایی کردهاند، برای مخاطب جذاب است و اشکالی ندارد. اما این مساله که در هر برنامه تلویزیونی به هر بهانه از این افراد استفاده و حرفهای تکراری زده میشود، درست نیست.
او ادامه داد: چرا برنامهساز سراغ این نوع افراد میرود، به دلیل اینکه اولویت اولش در برنامه جذب مخاطب است و بعد به انتقال پیام توجه دارد. من فهمیدم اکثر این برنامهها در انتقال پیام به مردم ضعیف هستند و خودشان هم میدانند که دعوت از چهرهها به دلیل محبوبیتی که دارند جذب بیننده را بیشتر میکند.
این تهیهکننده اضافه کرد: ما باید مردم را به سمتی ببریم که از افرادی که به خودشان نزدیکتر هستند الگوبرداری کنند، بنابراین ما در برنامه «همیشه خونه» سبک زندگی را به مردم آموزش میدهیم و کسانی را دعوت میکنیم که میتوانند الگوی مردم باشند.
او به دستمزدهایی که بازیگران برای حضور در برنامهها میگیرند، اشاره کرد و گفت: من به شدت مخالف هستم زیرا یک هزینه سنگین را به برنامه تحمیل میکند که هیچ بازگشتی هم ندارد. من فکر میکنم که هیچ یک از مردم راضی نیستند از بیتالمال پولی به این شکل صرف شود و به درآمد بازیگران اضافه شود. اگر این پول را به فرد کارآفرینی بدهیم ایرادی ندارد اما اگر چهره بیاوریم و پولی هم به درآمد آنها اضافه کنیم درست نیست.
صحاف در بخش دیگر این گفتوگو به ویژه برنامه نوروزی «همیشه خونه» که از شبکه آموزش پخش خواهد شد، اشاره کرد و گفت: این برنامه با اجرای شهرام شکیبا، ستاره سادات قطبی و پویا حبیبیپور از ۲۹ اسفند ماه که تحویل سال است تا ۱۳ فروردین ماه روی آنتن میرود. ما سعی کردهایم که در برنامهمان از اقوام و استانهای مختلف دعوت کنیم. برنامه ما خانواده محور است و حضور خانوادههای ایرانی در آن موضوعیت دارد. در واقع خانوادههایی که تا به حال دیده نشدهاند و موفقیتهایی دارند مانند موفقیتهایی در روابط خانوادگی، اجتماعی و تحصیلی.
او ادامه داد: ما بخش کاریکاتور در برنامه داریم و هر شب یک بازی را به مخاطبان آموزش خواهیم داد که یاد بگیرند زمانی که دور هم جمع میشوند چه بازیهایی را انجام دهند. ما پلاتو طنز و پلیبکهایی متناسب با ایام نوروز نیز در برنامه خواهیم داشت.
تهیهکننده «همیشه خونه» به دیگر برنامههای این ویژه برنامه نوروزی اشاره کرد و گفت: ما پشت صحنه «رادیو جمعه» را پخش خواهیم کرد و عوامل رادیویی و بازیگران این برنامه هر شب برای ما یک طنز را تعریف خواهند کرد.
بازتابها:
به گزارش خبرگزاری فارس، مجید صحاف دبیر سومین جایزه کتاب های موضوعی مرآت گفت: دوره اول این جایزه با موضوع سبک زندگی ایرانی اسلامی و دوره دوم با موضوع مردم سالاری دینی برگزار شده بود. امسال هم با موضوع انقلاب اسلامی با سه زیرشاخه دستاوردهای انقلاب اسلامی و معارف انقلاب اسلامی و تاریخ تحلیلی انقلاب اسلامی برگزار می شود.
وی افزود: ما قریب به دو هزار عنوان کتاب را شناسایی کردیم که از طریق فراخوان و شناسایی و بررسی های ما دریافت گردید و برای انتخاب آثار ملاک های گزینشی داشتیم. آثار با موضوع انقلاب اسلامی در بازه زمانی سال های ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۶ بوده است که غالب آنها با محور انقلاب اسلامی و به زبان فارسی بودند.
صحاف اضافه کرد: از دیگر مولفه های پذیرش آثار، داخلی بودن نویسندگان آثار بود. بر این اساس ارزیابی آثار انجام شد و بالطبع با گذشتن از فیلترهای مختلف تعداد آثار کمتر شدند.
وی با اشاره به آثار رسیده به این دوره از جایزه کتاب مرآت بیان کرد: از مجموع دو هزار عنوان کتاب به ۱۳۴ عنوان رسیدیم و از این تعداد در سه زیرشاخه که گفته شد، آثاری را شناسایی کردیم که هم شایسته تقدیر و هم شایسته دریافت جایزه هستند. ضمن اینکه علاوه بر کتاب، پرکارترین ناشر هم در موضوعات مدنظر و همچنین بهترین نویسنده هم معرفی می شود.
صحاف تصریح کرد: امسال در سه زیرشاخه دستاوردهای انقلاب اسلامی و معارف انقلاب اسلامی و تاریخ تحلیلی انقلاب اسلامی سه نویسنده و پرکارترین ناشر معرفی می شوند.
دبیر سومین جایزه و نمایشگاه کتاب مرآت اضافه کرد: امسال خروجی ۱۳۴ عنوان کتاب در قالب کتاب نامه ای منتشر می شود. در دو سال قبل هم چنین کاری انجام شد و فایل آن هم در سایت قرار داده شده است.
وی با اشاره به رونمایی از سایت مرآت گفت: سایت مرآت به نشانی Meraatbook.ir به زودی به بهره برداری می رسد که در آن همه محتوای سه دوره جایزه با دسته بندی مشخص در دسترس عموم قرار می گیرد.
صحاف تصریح کرد: این روند شناسایی کتاب را آن قدر ادامه می دهیم تا بهترین آثار با موضوعات مورد نیاز کشور به مخاطبان معرفی شوند و نقاط خلا هم شناسایی شوند تا بیشتر درباره آن موضوعات کتاب تولید گردد.
وی در پایان گفت: مراسم اختتامیه جایزه مرآت به زودی برگزار می شود و زمان و مکان آن در آینده نزدیک اطلاع رسانی خواهد شد.
ذکر این نکته ضروری است که نمایشگاه و جایزه کتابهای موضوعی مرآت در راستای عمل به فرمایشات و مطالبات رهبر معظّم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) به جهت تعمیق و ترویج فرهنگ اسلامی و ایرانی از طریق بررسی محتوایی کتابهای موضوعی تاسیس شده است.
توجه به سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی از سوی رهبر معظم انقلاب مورد تاکید قرار گرفته است؛ مقوله و مبحث مهمی که بیشک اشاعه آن در راس وظایف رسانه ملی قرار دارد و برنامههایی با محور ترویج سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی در قالبهای مختلف روی آنتن شبکههای متعدد تلویزیون رفته است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سیما؛ «همیشه خونه» عنوان برنامهای خانواده محور است که آموزش مهارتها و ترویج سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی را هدف قرار داده است. این برنامه از شنبه تا چهارشنبه هر هفته ساعت 22 از شبکه آموزش پخش میشود و اعضای موفق خانواده بیشترین حضور را در آن دارند. مجید صحاف تهیه کننده برنامه در گپ و گفتی به تشریح اهداف و موضوعات کلیدی برنامه پرداخت که در ادامه می خوانید:
وی درباره ایده تولید این برنامه گفت: ایده اولیه شکلگیری برنامه از پاییز سال گذشته در گروه آموزشهای عمومی شبکه پیشنهاد داده شد و از ما برنامهای شبانه با محوریت خانواده را درخواست کردند. همانطور که میدانید پخش برنامهای با این مضمون از جدول پخش برنامههای شبکه آموزش تاکنون سابقه نداشته و «همیشه خونه» اولین تجربه در این زمینه محسوب میشود.
مجید صحاف اضافه کرد: سعی کردیم در این برنامه فضایی برگرفته از متون قوی داشته باشیم، چیزی که قابل دفاع باشد. طرحی که ارائه دادیم مورد قبول شبکه قرار گرفت و از 13 آذر سال گذشته سری جدید «همیشه خونه» آغاز شد و ادامه آن بستگی به تصمیم شبکه دارد.
وی «همیشه خونه» را برنامه ای خانواده محور توصیف کرد و افزود: خانواده به عنوان اولین رکن در زندگی هر فرد به شمار می رود و هر فرد آموزه های اولیه خود در زمینه موضوعات گوناگون اعم از اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و... را از خانواده می آموزد. موضوع دیگری که در برنامه به آن همواره توجه می شود تعامل اعضاء خانواده با یکدیگر است.
صحاف با تشریح نحوه دعوت از میهمانان برنامه اضافه کرد: در این برنامه هر شب یک خانواده ایرانی میهمان ماست. خانواده های مدعو چند ویژگی دارند. اصولا یکی از اعضاء خانواده نقشی محوری در ایجاد صمیمیت در میان دیگر اعضاء را ایفا می کند. همین موضوع موجب شده تا مخاطب هر شب انتظار حضور خانواده موفق اما متفاوت از جنس خود را داشته باشد.
تهیه کننده برنامه «همیشه خونه» درباره جذب مخاطب برای این برنامه نیز گفت: از همان ابتدا ساختار کلیشه ای را از برنامه دور کردیم. شاید اولین ساختاری که دور افکنده شد ساعت پخش برنامه بود که برخلاف برنامه های دیگری از این جنس به ساعات شبانه منتقل شد. این تصمیم از آن جهت گرفته شد که همه اعضاء خانواده در کنار یکدیگر فرصت داشته باشند به برنامه ای در مورد خود نگاه کنند.
صحاف اضافه کرد: اصولا در تمام برنامه های خانواده محور، بخشی به آشپزی اختصاص دارد اما ما چنین آیتمی نداریم. به طور کلی تلاش کرده ایم تا مباحث علمی و عملی را حذف نمائیم و جنبه های سرگرمی و فراغت را بیشتر وارد برنامه کنیم.
وی موفقیت برنامه خود را در نگاه متفاوت سازندگان آن نسبت به موضوعات ملی و مذهبی دانست که آن را از سایر برنامه ها متمایز کرده است.
تهیه کننده برنامه با اشاره به آیتم های متعدد «همیشه خونه» افزود: به طور کلی هر شب برنامه با قالب خاص و منطبق با مناسبت های ملی و مذهبی روی آنتن می رود. آیتم های ثابتی هم در برنامه وجود دارد که شامل کلیپ، کارشناسی، گفت و گو، می شوند. همچنین هر شب برنامه با نامه ای عاشقانه از طرف یکی از زوجین به پایان می رسد.
وی از تاثیرگذاری برنامه در خانواده ها سخن گفت و افزود: با توجه به پیام های مطرح شده در برنامه و نحوه بیان آن به نظر می رسد بیننده توانسته ارتباط موثری با ما برقرار کند. در «همیشه خونه» به راه هایی برای یافتن قله های ناشناخته در زندگی توجه می شود.
وی ادامه داد: نگاه مان این بوده است تا الگوهای متفاوت در جامعه را انتخاب کرده و از برکت وجودشان بهره مند شویم.
صحاف آموزش غیر مستقیم را از اهدف برنامه برشمرد و گفت: رسالت ما آگاهی بخشی به مهمترین رکن جامعه یعنی خانواده در ابعاد گوناگون است. رسالتی که به گونه ای غیرمستقیم به شبکه آموزش سپرده شده است.
وی از رقابت رسانه های سنتی و رسانه های مدرن همچون شبکه های اجتماعی سخن گفت و اضافه کرد: طبیعی است با وجود رسانه های جدید، برنامه ها باید خلاصه تر شود به این ترتیب بخش هایی از کار را می توان در شبکه های اجتماعی منتشر کرد. امروزه بسیار پیش آمده که پیوست های رسانه ای برنامه از اصل آن برای مردم جذابیت بیشتری داشته است و شاید این از مزایای شبکه های اجتماعی به شمار می رود.
وی در خاتمه افزود: برای برنامه «همیشه خونه» با گروه آموزش های عمومی شبکه آموزش همکاری می کنیم که جا دارد از آنها تشکر کنم.
خدا بر رفعت مقام امام عزیزمان بیافزاید که خوب گفت بزرگترین امر سیاسی و روانی دنیا در قضیه کربلا است. که اگر خوب راهش ببریم، ما برای این هماهنگی پیروز هستیم.
***
آدمها هر یک جهان بینی و دنیای خودشان را دارند و پا در مسیر عاشقی می گذارند. اربعین کلکسیون جهان بینی ها و ایدئولوژی های گوناگون است که همه به حسین علیه السلام ختم می شود...
هر کس نیاید، جایش و جهان بینی اش در این مسیر خالی است...
***
در موکب صاحب الزمان(عج) در عمود 828 (@mukeb_828) و در هفتهی منتهی به اربعین حسینی، با پخش ویژه برنامه های شبکه افق (@ofogh_tv) و نیز 16 ساعت پخش زنده مسیر پیاده روی زوارالحسین در تلویزیون تعاملی تیوا (tva.tv)، خدمتگزار دلهای بیقراری هستیم که از سفر عشق جامانده اند...